“A kürtőkalap 1760-ban tűnt föl Firenze utcáin. Olaszországból a tizenyolcadik század utolsó évtizedeiben került át Angliába, amelynek fővárosában egy quaker viselte először. A viselet angliai eredete azonban a tizenhetedik század közepére nyúlik vissza, amikoris Fox György angol polgár megelapította a qakerek felekezetét. Ez a tisztes iparos egyszer a mezőn járkált s eközben úgy tűnt neki, mintha lelkében isteni szózat zendült volna, amely megjelölte számára az üdvösségre vezető utat. Ez az út a töredelmes bűnbánat útja volt, ehhez pedig az Istentől való félelem és az istentől való reszketés vezette el az embert. Az újászületett Fox búcsút mondott a mesterségének, és hírdetni kezdte tanait, amelyeknek követőit reszketőknek, azaz qakereknek neveztek el.
Az új hitvallás egynémely tanítása azonban beleütközött az angol állam törvényeibe, minélfogva a qakereknek sok üldöztetésben volt részük. Felekezetük nem is kapott vallásszabadságot, csak évtizedek múlva, a tizenhetedik század végén, amikor egy dúsgazdag angol Penn Vilmos csatlakozott hozzájuk. Penn a qukerek számára meg akarta venni az északamerikai Delaware nyugati partfalain fekvő brit tartományt, s ezért tárgyalásokba kezdett az angol kormánnyal. Anglia trónján ekkor az élvsóvár II. Károly ült, akinek költséges kedvteléseire semmi pénz nem volt elég. A tartományt tehát eladták a quakereknek, akik azt Pennről pennsylvániának nevezték el. A reszketők most már az üldöztetés elől seregestől vándoroltak ki Pennsylvániába és ott külön törvényeikkel államot alapítottak, amelynek képviselői ma is napidíjat kapnak, hogy ne feledjék, miszerint ők a nép fizetett szolgái. Az otthon maradt, megfogyatkozott számú hívek pedig Angliában terjesztették a vallást: hírdetvén: külső szertartásokra nincs szükség, elég, ha valaki meghallja a lelke mélyén a belső kijelentést, s akkor az már taníthat is a gyülekezetben.
Így múlt el vagy száz hosszú esztendő. Már II. György volt a brit birodalom uralkodója, amikor Londonban a quakereknek eszébe jutott, hogy az angliai reszketőknek külsőleg is tanustítaniuk kellene az együvétartozásukat. Erre a célra a firenzei honosságú, fekete köcsögkalapot látta a legmegfelelőbbnek, annál is inkább, mert ezzel a vallásuk alapelvét képző puritán egyszerűséget is szembeállíthatta az akkor viselt kalapok színes divatjával. Annak rendje-módja szerint megrendelte tehát a kalapot, s amikor elkészült, fejébe csapta és kiment a londoni utcára. De bár ne tette volna! A szerencsétlen kürtőkalap sem a reszketők együvétartozását, sem a puritán egyszerűséget nem tudta kifejezni, ellenben valóságos feltűnést, sőt riadalmat keltett. Amint a Times akkor megjelent száma írja, a félénk emberek egyenesen megijedtek a cilinder ormótlan alakjától.A látvány olyan szokatlan volt, hogy néhány nő elájult tőle, egy gyermek pedig megriadva, a földre dobta magát s a karját törte. Végülis közbelépett a rendőrség és a puritán quaker ellen közcsendháborítás miatt eljárást indított. Az ítélet maga is megállapította, hogy a kalap alakja alkalmas a a figyelemfelkeltésre.
A cilinder azonban nem hagyta magát. egyelőre ugyan a közvélemény nyomásának engedve sutba került, de tíz-húsz év mulva újra megpróbálkozott az érvényesüléssel. Egy szép napon 1805 nyarán újra fölült egy puritán quaker fejére és megsétáltatta magát London utcáin. csakhogy ez a kísérlet ismét balul ütött ki. Sőt! Amíg az utcagyerekek és a hidegebbvérű járókelők csak gúnyolódtak a jobbsorsra méltó köcsögkalapon, a vérmesebbek egyenesen nekiestek ls viselőjével együtt összepüfölték. Ám a bősz tömeg még ezzel sem elégedett meg: a cilindert quakerestől együtt a themsébe akarták fojtani. csak egy hajszálon mult, hogy a derék kalap-reformátor a népitélet elől kereket tudott oldani, bár a cilinder nélkül, amely a csőcselék kezében maradt s a melyen a végzet beteljesült.
Telt -mult az idő. Közben Európán átsuhant a szabadság szele, a nép síkraszállt a jogaiért, és az elnyomott cilinder is újra követelni kezdte jogait. Angliában persze ismét torkába fojtották a szót, de nem úgy franciaországban. Amikor híre szaladt a puritán kalapviseletnek, a francia forradalmárok fölkapták, mint az egyszerűség jelképét. Lajos Fülöpnek a “polgárkirálynak” uralkodása idején már vígan hordták a forradalmárok, később pedig, amikor Napoleon Lajost köztársasági elnökké választották, még jobban elterjdt a viselete. A kürtőkalap egyenlőre csak azért nem hódította meg az egész világot, mert főként a népjogok hívei karolták föl. Az uralkodóknak emiatt támadt ellenszenve visszavetette a cilinder terjeszkedését; többen eltiltották tőle országukban alattvalóikat, sőt Sándor orosz cár kifejezetten forradalmi cselekedetnek minősítette a viselését.
Jó néhány esztendő viharzott még el, amíg a sok viszontagságon átesett cilinder kivívta ateljes győzelmét. De végre mégis megbocsátották ” forradalmi” bűneit, nem verték le többé senki fejebúbjáról. sőt igen előkelő videlet lett. talán csak az a csodálatos, hogy éppen angliában hódított a legjobban, ahol eleinte olyan mély undorral fogadták.Abban azonban már semmi különös nincs, hogy Angliában még mindig erősen dívik, holott más országokban sokat vesztett a népszerűségéből. De az angolok minden más népnél jobban ragaszkodnak a hagyományokhoz.
A brit birodalomban valóságos kultuszt űznek a cilinderviselésből és minden társadalmi eseményhez más-más fajtát írnak elő.
Az ascoti lóversenyeknél és a nyári kerti ünnepélyeknél a szürke nemezből való cilindert hordják: ez a grey top hat. Szmoking mellé a ripszselyemből készült és összecsapható kürtőkalap az opera hat jár. leggyakrabban a rendes cilinder a silk hat van használatban. Frakkhoz mindenféle ünnepségen ezt viselik.
Az aranyifjúság akkor veszi fel először , ha az etoni egyetemre megy,mert az etoni egyetem polgárai hagyományosan silk hat -ben mutatkoznak be a tanév kezdetén. A bankok és a nagyvállalatok pénzbeszedői viszont- hivatalos küldetésük idején- mindig cilinderben szoktak megjelenni.
A különösalakú, magas koponyafedő eljutott európai diadalútján Magyarországra is. A mult században becsülettel hordták már derék arszlánjaink a váci-utcai korzón, sőt Arany jános meg is énekelte, mondván:
“A kalapom cilinder,
Nem holmi csekélység,
Ha fölteszem: magasság,
Ha leveszem: mélység.”
A kürtőkalap tehát elég szép pályát futott be, amióta az első olasz föltette a a koponyájára. A reszketők utódainak sem kell most már a népharagtól reszketniök, tőlük sem reszket már senki, bátran hordhatják a százhetvenöt éves cilindert. Ha ugyan hordják. Mert hogy a quakerek igazi hazájában Pennsylvánia államában milyen érzülettel viseltetnek irányában, azt még az oknyomozó történelem sem derítette ki.
Ezzel szemben bizonyos, hogy Haitiban, amelynek egyik fele parlamenttel dicsekvő néger köztársaság, rettentően lábra-, helyesebben fejrekapott a cilinderviselet. A derék gyapjashajúak olyan nagyúri grandezzával hordják a jubiláns kürtőkalapot, hogy az már több a soknál. A köztársaság komolyabb elemei meg is sokallották, hogy annyi gyönyörű bankó menjen ki tőlük Angliába cilinderként, s mozgalmat indítottak, hogy vagy cilindergyárat állítsanak föl, vagy cilinderadMagyar uriasszonyok lapjá-ban.t vessenek ki. Most azután az egész világon, még Pennsylvániában is, kíváncsian várják, hogy melyik tábor fog győzni, az-e, amelyik mondja: le a kalappal a cilinder előtt; vagy a másik tábor”
Idézet, Huray István :Magyar uriasszonyok lapja-ból...1937
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése