2019. június 2., vasárnap

A Millenniumi Földalatti Vasút építéséről - Budapest



Az 1-es metró, vagyis hivatalos nevén a Millenniumi Földalatti Vasút építésének engedélyezésekor kikötötték, hogy a vasútnak el kell készülnie a millenniumi kiállításra. Ennek érdekében meggyorsították a hatósági eljárást. Ám a vasút építésére, felszerelésére így is

Mindössze 20 hónap állt rendelkezésre.

1896 - Építkezés a Gizella-téren

az Andrássy úton

az Oktogonon

az Aréna úton

Az építkezés előkészítő munkálatait már az engedélyokirat kézhezvétele előtt megkezdték. Az építésnél pedig a legkorszerűbb gépeket használhatták, úgy mint villamos üzemű betonkeverő gépet, elektromos szivattyút és a földmunkáknál kotrógépeket. Az építkezéssel párhuzamosan folytak a felszerelési munkák is.

A vasút építési naplója szerint a munkát több dolog is hátráltatta, de mindig nagy szakértelemmel oldották meg a felmerülő problémákat. A Bajza utca és a Városliget közötti szakaszon például szádfalat és víznyelő kutakat kellett építeni a talajvíz miatt, és az alagút oldalfalát is szigetelni kellett. Nem volt lehetőség továbbá a főgyűjtőcsatorna áthelyezésére sem, ezért a vasutat végül fölötte vezették el.



Az 1896. április 11-én tartott hatósági bejáráskor a vasút lényegében készen volt, csak néhány kisebb munka elvégzését írták elő.


A budapesti Millenniumi Földalatti Vasutat a kontinens első földalatti vasútjaként 1896. május 2-án használhatta először a nagyközönség. Az Andrássy úttal együtt 2002-ben a világörökség része lett, és nagyobb fennakadások nélkül a mai napig üzemel.

Forras : itt...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése