Egyre többet tapasztalom, hogy az emberek többségét lassan két kategóriába lehet besorolni. Túlsúlyosak vagy a médiában szereplő sovány lányok követői, maradékuk a normális testsúllyal rendelkezők. Borzasztó látni, hogy mennyire szélsőséges a társadalmunk és igenis mindennek a középpontja a gyors információáramlás. Természetesen minden korszak velejárója, hogy kialakítunk egy eszményképet, mely az adott társadalom mintájaként szolgál. A 21. századi ikon mégis az egyik legeltorzultabb, mindegy az alany életkora, csak is a megfelelési kényszer és a divat gyors változása hajtja. Ezt bizonyítják az instagram, a tumblr, a weheartit és a facebook megosztó portálok, melyeken betegesen karcsú lányok és avokádós szendvicsek képei kerülnek megosztásra. Fontos az egészséges táplálkozás és a sport, viszont ezeket mind a médiában szereplő tökéletesre kiretusált nők váltották ki.
Az egymást követő korszakok is tudnak hatalmas eltéréseket mutatni, melyre a legjobb példa az őskor és ókor közti különbségek megmutatkozása. Az őskorra jellemző vénuszfigurák, köztük is a legismertebb a Willendorfi vénusz, a termékenység megtestesítői voltak. A nőies domborulatok számítottak kívánatosnak, hiszen a korban ezek jelezték a magas társadalmi pozíciót, a jólétet, valamint a testi és lelki erőnlétet. Az ókor különböző társadalmi kultúráiban ez mind megváltozott, sajátságos eszményképet alakítottak ki, melynek legfőbb okát a természetbeni különbségekhez való alkalmazkodásban látom. Az igazi egyiptomi nő kreol bőrű és karcsú volt, valamint tökéletes szemsminket viselt. Itt is erősen jelen volt a társadalmi hierarchiában elfoglalt hely, ruházatukkal és kiegészítőikkel jelezték, mely egész történelmünkre érvényes.
A krétai kultúrában jelent meg elsőként a karcsú derék kihangsúlyozása, melyet egy fűzött mellény segítségével értek el, nők és férfiak! egyaránt viselték. Az ókori görögöknél az Olimpia hatására kialakult a testkultusz, a sportos alkat lett a nők vágyálma. A korai középkorban ennek az ellenkezője alakult ki, a női test teljes elfedése volt a cél.
A 15. századtól, a reneszánsz kibontakozásától kezdve a ruhák reprezentatív funkciója vált fontossá. A nők körében a szépség, a divatérzékenység és a társadalmi rang megmutatása lett a cél. Az alsóbb rétegekhez tartozó nők az arisztokráciát próbálták utánozni, tehát eszményképpé váltak a számukra. A franciák a rokokó idején erre külön rendeletet is kiadtak, mellyel tiltották ezt a tevékenységet, hiszen ezek a normák kizárólagosan a társadalmi hierarchia tetejét illette. Ismét divatossá vált a fűzött derék, mely egészen a századfordulóig tartott, míg Paul Poiret meg nem szabadította a nőket a fűző fogságától. (mert hivatalosan Ő volt, nem Chanel)
A mozikban látható The Great Gatsby c. filmben mindenki szembesül a ’20-as évek charleston divatjával, azt azonban kevesen tudják, hogy a ruhák tökéletes szabásának megmutatása érdekében a nők leszorították mellüket. Ez a masculin érzet tovább vonult a ’30-as években is, Hollywood aranykorának legnagyobb sztárjai ezt a stílust képviselték.
1947-től jött az áttörés, hiszen Christian Dior megalkotta a New Look fazont. Ezzel visszatért az igazi nőiesség és kifinomultság szimbóluma, melynek olyan ikonjai voltak, mint Audrey Hepburn vagy Grace Kelly. A szexuális forradalom hatására felszínre tört az erőteljes szexuális kisugárzás, melynek legfőbb hírnöke Marilyn Monroe volt, akit a mai napig az igazi nő és az ’50-es évek ikonjának tartanak.
A Swinging London és a ’60-as évek beköszöntével elindult a soványság kultusz Twiggy vezetésével. A miniszoknya megjelenésével a fiatal és idősebb hölgyek körében a pipaszár lábak mutogatása vált példaértékűvé, így egyre nagyobb sikert értek el a különböző diéták és fogyókúrák. A kalóriaszámlálás az ’50-es évektől vált divatossá és azóta is tartja magát. A ’80-as évektől robbanásszerűen hatott a nőkre az aerobic, Jane Fonda videói millió számban fogytak, így hatalmas sikerre tett szert. A nők ebben az időben vívtak ki maguknak teljes elismerést és vezetői pozíciókat kaptak, így tökéletesen idomult gyors életvitelükhöz ez a mozgásforma. Ezt a stafétabotot vette át egy évtizeddel később Cindy Crawford.
A ’90-es évek az igazi topmodellek időszaka volt, az egészséges és szépen kidolgozott női test lett az eszménykép, melynek legfőbb ikonjai C. Crawford, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Linda Evangelista, Helena Christensen és Christy Turlington. Ebben az évtizedben, megjelent a heroin chic képviselője, Kate Moss, aki a tökéletes modell teljes ellentéte volt, hiszen olyan zerge alkattal rendelkezett, mint a ’60-as években Twiggy. Az ő megjelenésével vált a modellszakma olyanná, mint amilyen a mai. A kifutókat ellepték a nullás méretű modellek, divatba jött a BMI – testtömegindex – értékének mérése. Szerencsére már a divatszakma is fellépett az egészségzavarok ellen, de sajnos amíg a csontsovány lányok uralják a kifutókat és magazinokat, addig a hétköznapi ember fejében is ez az ideálkép fog megmaradni, mondhat bárki bármit.
Forras : innen...
Az egymást követő korszakok is tudnak hatalmas eltéréseket mutatni, melyre a legjobb példa az őskor és ókor közti különbségek megmutatkozása. Az őskorra jellemző vénuszfigurák, köztük is a legismertebb a Willendorfi vénusz, a termékenység megtestesítői voltak. A nőies domborulatok számítottak kívánatosnak, hiszen a korban ezek jelezték a magas társadalmi pozíciót, a jólétet, valamint a testi és lelki erőnlétet. Az ókor különböző társadalmi kultúráiban ez mind megváltozott, sajátságos eszményképet alakítottak ki, melynek legfőbb okát a természetbeni különbségekhez való alkalmazkodásban látom. Az igazi egyiptomi nő kreol bőrű és karcsú volt, valamint tökéletes szemsminket viselt. Itt is erősen jelen volt a társadalmi hierarchiában elfoglalt hely, ruházatukkal és kiegészítőikkel jelezték, mely egész történelmünkre érvényes.
A krétai kultúrában jelent meg elsőként a karcsú derék kihangsúlyozása, melyet egy fűzött mellény segítségével értek el, nők és férfiak! egyaránt viselték. Az ókori görögöknél az Olimpia hatására kialakult a testkultusz, a sportos alkat lett a nők vágyálma. A korai középkorban ennek az ellenkezője alakult ki, a női test teljes elfedése volt a cél.
A 15. századtól, a reneszánsz kibontakozásától kezdve a ruhák reprezentatív funkciója vált fontossá. A nők körében a szépség, a divatérzékenység és a társadalmi rang megmutatása lett a cél. Az alsóbb rétegekhez tartozó nők az arisztokráciát próbálták utánozni, tehát eszményképpé váltak a számukra. A franciák a rokokó idején erre külön rendeletet is kiadtak, mellyel tiltották ezt a tevékenységet, hiszen ezek a normák kizárólagosan a társadalmi hierarchia tetejét illette. Ismét divatossá vált a fűzött derék, mely egészen a századfordulóig tartott, míg Paul Poiret meg nem szabadította a nőket a fűző fogságától. (mert hivatalosan Ő volt, nem Chanel)
A mozikban látható The Great Gatsby c. filmben mindenki szembesül a ’20-as évek charleston divatjával, azt azonban kevesen tudják, hogy a ruhák tökéletes szabásának megmutatása érdekében a nők leszorították mellüket. Ez a masculin érzet tovább vonult a ’30-as években is, Hollywood aranykorának legnagyobb sztárjai ezt a stílust képviselték.
1947-től jött az áttörés, hiszen Christian Dior megalkotta a New Look fazont. Ezzel visszatért az igazi nőiesség és kifinomultság szimbóluma, melynek olyan ikonjai voltak, mint Audrey Hepburn vagy Grace Kelly. A szexuális forradalom hatására felszínre tört az erőteljes szexuális kisugárzás, melynek legfőbb hírnöke Marilyn Monroe volt, akit a mai napig az igazi nő és az ’50-es évek ikonjának tartanak.
A Swinging London és a ’60-as évek beköszöntével elindult a soványság kultusz Twiggy vezetésével. A miniszoknya megjelenésével a fiatal és idősebb hölgyek körében a pipaszár lábak mutogatása vált példaértékűvé, így egyre nagyobb sikert értek el a különböző diéták és fogyókúrák. A kalóriaszámlálás az ’50-es évektől vált divatossá és azóta is tartja magát. A ’80-as évektől robbanásszerűen hatott a nőkre az aerobic, Jane Fonda videói millió számban fogytak, így hatalmas sikerre tett szert. A nők ebben az időben vívtak ki maguknak teljes elismerést és vezetői pozíciókat kaptak, így tökéletesen idomult gyors életvitelükhöz ez a mozgásforma. Ezt a stafétabotot vette át egy évtizeddel később Cindy Crawford.
A ’90-es évek az igazi topmodellek időszaka volt, az egészséges és szépen kidolgozott női test lett az eszménykép, melynek legfőbb ikonjai C. Crawford, Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Linda Evangelista, Helena Christensen és Christy Turlington. Ebben az évtizedben, megjelent a heroin chic képviselője, Kate Moss, aki a tökéletes modell teljes ellentéte volt, hiszen olyan zerge alkattal rendelkezett, mint a ’60-as években Twiggy. Az ő megjelenésével vált a modellszakma olyanná, mint amilyen a mai. A kifutókat ellepték a nullás méretű modellek, divatba jött a BMI – testtömegindex – értékének mérése. Szerencsére már a divatszakma is fellépett az egészségzavarok ellen, de sajnos amíg a csontsovány lányok uralják a kifutókat és magazinokat, addig a hétköznapi ember fejében is ez az ideálkép fog megmaradni, mondhat bárki bármit.
Forras : innen...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése